Teoria wzmocnień zachowania - rozkłady wzmacniania zachowań
Poradnik na temat harmonogramów stosowania wzmocnień w trakcie szkolenia psa.
Harmonogramy stosowania wzmocnienia w behawioryzmie:
- stała częstotliwość wzmocnień
- zmienna częstotliwość wzmocnień
Mówiąc prostym językiem: harmonogramy stosowania wzmocnień w szkoleniu psów dostosowujemy do poziomu wyszkolenia psa i etapu na jakim znajduje się pies. Jeśli coś jest dla psa nowe i trudne to stosujemy stały harmonogram nagradzania - wzmacniamy każde dobre zachowanie podając smakołyk. A gdy wyuczone zachowanie jest dla psa proste do wykonania to nie dajemy już nagrody psu za każdym razem. przeczytaj więcej: metody szkolenia psów
Rozkład ciągły wzmacniania
Wzmacniania ciągłe typ rozkładu wzmacniania, w którym wzmacniane są wszystkie poprawne reakcje w zachowaniu psa. Wykorzystujemy to na początku treningów, gdy pies uczy się nowej komendy, której jeszcze nie zna. Wówczas stosujemy ten wariant wzmocnień bo nagradzamy każde poprawnie wykonane ćwiczenie.
Stałe nagradzanie ustanawia jasny związek między zachowaniem a nagrodą, co ułatwia psu zrozumienie za co jest nagradzany i czego od niego oczekujemy.
Harmonogram nieregularnego wzmacniania zachowania
Drugim typem procedur wzmacniania zachowania jest wzmacnianie sporadyczne (czyli nieregularne, zmienne). Wzmacnianie sporadyczne polega na wzmacnianiu poprzez podanie smakołyka tylko niektórych poprawnie wykonanych ćwiczeń. Stosujemy to dla utrwalania zachowania - nagradzamy tylko niektóre momenty. Jak przykład można podać podawanie psu smakołyka gdy idzie blisko nogi opiekuna. Gdy pies to potrafi i wykonuje to samodzielnie tzn. oferuje to zachowanie i liczy na nagrodę to wtedy możemy zastosować zmienną procedurę nagradzania i nagradzać psa tylko w wybranych przez nas momentach. Gdy jesteśmy na pustej ulicy i wykonanie zdania jest łatwe a pies je dobrze potrafi to możemy zrezygnować z nagrody, a jeśli zdarzy się sytuacja bardziej wymagająca tzn. gdy pies znajduje się w otoczeniu obcych ludzi lub obcych psów co stanowi dla niego rozproszenie i podwyższa poziom trudności - w takiej sytuacji o wyższym poziomie trudności zastosujemy nagrodę i wzmocnimy zachowanie psa.
Ważne: Nagroda powinna być udzielona w możliwie jak najszybszym czasie od momentu zaprezentowania przez psa poprawnego zachowania.
Optymalne uczenie dzięki planom nagradzania
Plany Wzmacniania Zmiennego optymalizują proces nauki, utrzymując zainteresowanie i zaangażowanie psa. Psy szkolone z zastosowaniem zbalansowanego podejścia są często bardziej elastyczne w różnych sytuacjach, wykazując dobrze wyważone zachowania i skupienie na opiekunie.
Karanie - czyli wzmocnienia negatywne
Stosowanie wzmocnień negatywnych (kar) związane jest z dużym ryzykiem. Bardzo często kary fizyczne i społeczne wywołują uboczne skutki, które są niepożądane, takie jak: kara tłumi proces uczenia się a nie tylko reakcje niepożądane, kary fizyczne wywołują zaburzenia emocjonalne. Stosowanie kar prowadzi do unikania źródła karania.
W temacie behawioryzmu przeczytaj także: